web analytics
06-22911261

Kompas

Oriënteren

De dromen van Da Vinci

Hieronder staat een fragment uit een koorwerk. Dit koorwerk is geschreven door Eric Whitacre en gaat over een droom van Leonardo Da Vinci.

Klik hier om naar YouTube gaan en het gehele werk te bekijken en te beluisteren.

Panamarenko en zijn vliegtuigen
Leonardo heeft met zijn werk vele kunstenaars geïnspireerd. Zo ook de Vlaamse kunstenaar Panamarenko (1940-2019). Deze kunstenaar heeft vliegmachines gebouwd in de meest bijzondere vormen.

Theo Jansen en zijn Strandbeesten
In Nederland hebben we ook een kunstenaar die bewegende apparaten maakt. De strandbeesten van Theo Jansen bewegen met behulp van de wind over het strand.

Onderzoeken

De opdracht:
Maak in groepjes van 3 een vliegmachine waarbij je je laat inspireren door Leonardo, Panamarenko en Theo Jansen.
Maak gebruik van de materialen die beschikbaar zijn (zie: Achtergrond).

Schetsen fase 1: Je gaat dromen als Da Vinci en maakt in ongeveer 4 minuten een schets van een vliegmachine. Alles mag hier nog, er zijn geen beperkingen. Je mag je vliegmachine zo mooi en groot maken als ze willen.

Schetsen fase 2: Per groepje overleg je hoe de groepsschets er uit moet komen te zien. Je presenteert om de beurt je eigen schets en ga daarna in overleg. Beslis samen welke onderdelen en uitvindingen in de groepsschets terecht komen.

Uitvoeren

Met de groepsschets in de hand ga je met je groepje de vliegmachine op schaal bouwen. Als tijdens de bouw onderdelen van het ontwerp veranderen is dat niet erg.

Tip: Verdeel de taken en als alle onderdelen klaar zijn kunnen de onderdelen aan elkaar worden bevestigd.

Presenteren

De vliegmachines presenteren en bevragen.
Vraag elk groepje de vliegmachine te presenteren en te vertellen wat alle onderdelen zijn.
Stel het oordeel uit en luister wat ze hebben bedacht en hoe ze de uitvoeringen hebben gedaan. Probeer product en proces afzonderlijk te bevragen.

Evalueren

De eigen inzet en werkhouding evalueren

  • Hoe heb je (samen) gewerkt?
  • Welke problemen kwamen jullie tegen én hoe hebben jullie die opgelost?
  • Wat heb je bij jezelf ontdekt?

Bijstellen

De inspiratieronde
Leg het werk neer en ga als in een museum door de ruimte lopen met de volgende opdracht:

  • Welke goede ideeën zie je bij de andere groepjes?
  • Wat ga je in je groepje bespreken?

Extra

Kies een van de onderstaande opdrachten:

  • Schrijf een gedicht over de eerste bijzondere reis van jullie vliegmachine.
  • Maak een kort instrumentaal muziekstuk waarbij je laat horen hoe een vlucht van jullie vliegmachine klinkt.
  • Maak een voor- en zijaanzicht op schaal van jullie vliegmachine.
  • Teken op een groot wit vel een plattegrond van een fantasie wereld waar jullie met de vliegmachine graag heen zouden willen gaan. Laat ook de route van de vliegmachine zien.
  • Verzin een dans waarin je uitbeeld hoe jullie vliegmachine uit de hangaar komt, opstijgt, vliegt, daalt en landt op de plaats van bestemming. Verzin daarbij een bijzondere ontmoeting in de lucht.
  • Verzin een spel waarbij je moet samenwerken om de vliegmachine van A naar B krijgt zonder dat hij op de grond komt.
  • Maak een kort filmpje voor een denkbeeldige populair-wetenschappelijke website waarin je uitlegt en laat zien hoe jullie vliegmachine werkt.
  • Schrijf een kort persoonlijk logboek over de bouw van de vliegmachine waarin je beschrijft hoe het was om samen te werken en om aan de vliegmachine te werken.


Wij zijn de helpers 

Couplet 1 AFVAL
Wees niet slecht voor de natuur, want die is heel erg mooi 
Maar als ik dan toch afval zie dan gooi ik dat snel weg 
Er is te veel rommel dat zie je overal 
Maar wij staan graag paraat voor een schoon klimaat 

Refrein 
Wij zijn de helpers 
De helpers, voor hem en haar 
Jong, oud, vies, arm, ziek zijn is toch echt niet fijn 
Neem nou toch je medicijn 
En gooi je afval in de bak 

Couplet 2 ARMOEDE 
Als ik zwervers tegenkom zonder jas of geld 
Dan wordt ik heel verdrietig en wil ik graag wat doen 
Ik vind het heel erg naar, zeker in de kou 
We willen mensen helpen met een brood of kopje thee

Refrein 
Wij zijn de helpers 
De helpers, voor hem en haar 
Jong, oud, vies, arm, ziek zijn is toch echt niet fijn 
Neem nou toch je medicijn 
En gooi je afval in de bak  

Couplet 3 ZIEK ZIJN
Soms dan heb je pech en dan ben je even ziek  
Wij staan dan voor je klaar met een warme kruik 
Wij willen dat je beter wordt en weer spelen kan 
Neem elke dag een wat fruit dan blijf je lang gezon

Refrein 
Wij zijn de helpers 
De helpers, voor hem en haar 
Jong, oud, vies, arm, ziek zijn is toch echt niet fijn 
Neem nou toch je medicijn 
En gooi je afval in de bak 

Wij zijn de helpers 
De helpers, voor hem en haar (3x)

Procesgerichte didactiek