web analytics
06-22911261

Lesbrief Tele-Tekening-Machine, Cultuurkust

Beste leerkracht,

Binnenkort ga je met je klas de workshop Wandelen In Je Eigen Tekening doen. Het is een activiteit waarbij de kinderen virtueel in hun eigen tekening terecht komen. Het is een bijzondere beleving als de kinderen zichzelf in hun zelfbedachte wereld terugzien.

Het primaire doel van deze les is om de creativiteit van de kinderen te prikkelen en aan te wakkeren.
Secundaire doelen zijn: kennis maken met tekenen, acteren, filmen, samenwerken en laten zien wat je kunt doen met de greenscreen techniek.

Om de workshop soepel te laten verlopen kun je zelf de volgende zaken voorbereiden:

  • Bekijk het filmpje met de introductie van de Tele-Tekening-Machine en voorbeelden.
  • Verdeel de klas in groepjes van 3 of 4 kinderen.
  • Verdeel per groepje de 4 verschillende taken (zie onder)
  • Elk groepje mag eigen een verhaaltje bedenken (thuis, onderweg, eindbestemming) en maakt met behulp van het storyboard afspraken over de te maken tekeningen. Klik hier voor storyboard (.pdf)

De tekeningen hoeven nog niet worden gemaakt, dat gebeurt tijdens de workshop!

Filmpje: uitleg over Tele-Tekening-Machine en voorbeelden:

Toelichting op de vier taken per groepje:

Taak 1. De beginscène waarbij de kinderen bij hun huis staan. Denk ruim over het begrip “huis”. Dat kan van alles zijn en overal staan (onder/ boven water, onder/boven de grond, in de lucht/ heelal, huis kasteel, grot).

Taak 2. De onderwegscène waarbij de kinderen van de ene plek naar de andere plek gaan. Dat kan een weg of een rivier zijn, maar ook een vervoersmiddel. Neem ook hier weer het “vervoersmiddel” ruim (auto, raket, rug van een draak of een ander dier, luchtbalon, vliegtuig)

Taak 3. De aankomst op de eindbestemming waarbij kinderen terecht komen op een bijzondere plaats. Ook dit kan weer van alles zijn (onder/ boven water, onder/boven de grond, in de lucht/ heelal).

Taak 4.
Het filmpje wordt vooraf gegaan door een mooi versierd titelblad met de titel van het filmpje en afgesloten met de aftiteling (Eind, bedankt voor het kijken, namen van de makers).

Elk kind uit het groepje maakt één van bovenstaande scènes, behalve het vierde kind, dat maakt het titelblad én de aftiteling. Je hoeft de tekeningen nog niet met de kinderen te maken, wel kunnen de taken verdeeld worden. Gebruik daarvoor dit storyboard (.pdf)

Vriendelijke groet en tot snel!
Michiel Bos