web analytics
06-22911261

Minneke

Inleiding

Gait in de heksenkuil van Old Minneke

Dit is de lesbrief van het project Old Minneke. Het project kan op twee manieren worden gedaan:
1. Old Minneke als toneelstuk
2. Old Minneke als multimediakunstproject (stop-motion en film)
Welke variant je ook kiest, de kinderen maken op een leuke en creatieve manier kennis met een oude sage uit de directe omgeving van de Sallandse Heuvelrug.

In beide varianten spelen de oude spullen die kinderen zelf vanuit huis meenemen een rol. Daardoor kun je als leerkracht met de kinderen in gesprek over hoe hun ouders en grootouders vroeger leefden en welke gebruiksvoorwerpen ze daarbij gebruikten.

Luisteren

Het verhaal van Old Minneke in dialect verteld door Herman Pronk:
Deze versie wijkt een beetje af van de script. Maar zo gaat dat met sages. Die veranderen nog wel eens.

Het toneelstuk

Het toneelstuk bestaat uit 4 hoofdstukken waarin het verhaal over Old Minneke wordt verteld en gespeeld.
Links (of rechts) voor het podium staat een groepje van drie kinderen dat een kijkje neemt bij drie archeologen die daar opgravingen aan het doen zijn. Dit gedeelte van het verhaal speelt zich in deze tijd af. De archeologen hebben al verschillende spulletjes uit de grond gehaald en op een tafeltje uitgestald.
De kinderen zijn erg nieuwsgierig en stellen allerlei vragen. Bij elk voorwerp vertellen de archeologen een deel van het verhaal van Old Minneke. Op het podium worden verschilleden scenes uit de sage van Old Minneke door (andere) kinderen uitgespeeld.

Rollen in deze tijd (voor het podium):
Kind 1
Kind 2
Kind 3
Archeoloog 1
Archeoloog 2
Archeoloog 3

Rollen in de tijd van Old Minneke (op het podium):
Old Minneke
Gait
Golida
Moeder van Gait
Vader van Gait
Vader van Golida
Wilgenman

Tips:
1. Verzamel van tevoren een aantal oude voorwerpen met de klas. Vraag de kinderen om iets van thuis of van hun opa en oma mee te nemen. Wat is er allemaal meegenomen? Waar is het voor? Hoe werkt het? Wat is echt oud? Wat kunnen we gebruiken in het toneelstuk?
2. De rollen van de kinderen en de archeologen kunnen eventueel afwisselend door meerdere kinderen worden gespeeld.
3. De archeologen fungeren als verteller van het verhaal en hebben daarom veel tekst. Eventueel kunnen ze hun verhaal voorlezen uit de aantekeningen die ze van de opgraving hebben gemaakt.
4. De kinderen in het toneelstuk kunnen hun eigen kleding dragen. De archeologen dragen een overal. De rollen in het sage-gedaalte dragen oude boerenkleding. Old Minneke draagt kleding van een oud vrouwtje en een heksenpruik.

Stop-motion en film

Dit multimediaproject bestaat uit 9 onderdelen. 5 filmpjes waarin we zien hoe drie archeologen aan drie kinderen vertellen wat ze allemaal hebben gevonden en welk verhaal daarbij hoort (zelf voorwerpen van thuis laten meenemen). En 4 stop-motionfilmpjes waar je ziet hoe het verhaal van Old Minneke zich ontspint. Aan het einde van het project worden alle onderdelen bij elkaar gemonteerd met bijvoorbeeld iMovie.

Scène 1 filmScène 2 Stop-motionScène 3 filmScène 4 Stop-motionScène 5 filmScène 6 Stop-motionScène 7 filmScène 8 Stop-motionScène 9 film
Introductie en archeologen tonen voorwerp 1Sage: introductieArcheologen tonen voorwerp 2Sage: Gait wordt gevangen genomenArcheologen tonen voorwerp 3Sage: Gait en Golida trouwenArcheologen tonen voorwerp 4Sage:
Golida redt Gait
Archeologen en kinderen nemen afscheid

Afhankelijk van hoe je de taken verdeelt zijn er vijf groepjes aan het werk:

– Groepje Scène 1, 3, 5, 7 en 9 (film): 3 kinderen die kinderen spelen en 3 kinderen die archeologen spelen

– Groepje Scène 2 (stop-motion): Introductie

– Groepje Scène 4 (stop-motion): Gait wordt gevangen genomen

– Groepje Scène 6 (stop-motion): Gait en Golida trouwen

– Groepje Scène 8 (stop-motion): Golida redt Gait

Personages sage (stop-motion, beeldverhaal):

  • Old Minneke,
  • Gait,
  • vader van Gait,
  • Golida,
  • vader van Golida,
  • Wilgenman,
  • gasten op bruiloft

Plaatsen sage:

  • Boerderij van Gait
  • De heksenkuil
  • Huis en land Wilgenman
  • Grote boerderij Golida

Tutorials

iMovie heb je nodig om de filmpjes van de kinderen bij de archeologen en de stop-motionfilmpjes/ beeldverhalen te monteren.
Spark-video heb je nodig als je ervoor kiest om de sage-gedeeltes te maken als beeldverhaal.
Stop-Motion Studio heb je nodig als je van de sage-gedeeltes een stopmotionfilm wilt maken.
Hoe film je een gesprek?

Voorbeelden

Stop-Motion